[ad_1]
کسب و کار نیوز- گشتوگذار در بازار شهرهای گوناگون سرزمین و مشاهده و خرید کالاهای متنوع آنها اتفاقی است که به گمان زیاد برای زیادها در دنیای واقعی به علت مشغله کاری و یقیناً تعدد این بازارچهها رخ نمیدهد.
به نقل از کسب و کار نیوز به نقل از اقتصاد آنلاین، در دنیای آنلاین اما با وجود مارکت پِلیسها همه چیز فرق میکند و این نوشته نه تنها شدنی است بلکه با مزیتهای بیشتری در دسترس افراد قرار میگیرد. مارکت پِلیس (Marketplace) پلتفرمی است که فروشندگان کالاها و خدمات گوناگون را گردهم جمع میکند تا با اراعه محصولات خود، آنها را بفروش برسانند. اینجا دیگر خبری از تعطیلی نیست و فروشندگان و خریداران میتوانند در ۲۴ساعت شبانهروز و هفت روز هفته به داد و ستد بپردازند.
کسبوکارهای کوچک و متوسط و همینطور فروشندگان کالاها و محصولات بدون نیاز به تشکیل فروشگاههای حضوری و پرداخت هزینههای هنگفت بازاریابی و تبلیغات میتوانند به راحتی از امکانات مارکت پِلیسها منفعت گیری کنند و محصول خود را بفروشند. از نظر دیگر خریداران و مصرفکنندگان نیز به علت دسترسی راحت و سریع به طیف گستردهای از کالاها و خدمات متنوع و امکان قیاس قیمتها، خرید آنلاین نزدیک و خاصی را توانایی میکنند.
این نوشته علتشده تا سهم بازار پلتفرمهای مارکت پِلیس در جهان هر ساله رشد قابل دقتای را توانایی کند. بر پایه آمارهای وبسایت Digital Commerce ۳۶۰ مجموع فروش کالا در ۱۰۰ مارکت پلیس برتر جهان به بیشتر از ۳.۲۵ تریلیون دلار میرسد. برندهای مشهوری همچون آمازون، والمارت، eBay، AliExpress و… با پلتفرمهای مارکت پِلیس موفق خود هر ساله سهم عمدهای از این رقم را به خود تعلق خواهند داد.
انواع مارکت پِلیس
مارکت پِلیسها را بر پایه مخاطبان و مصرفکنندگان مقصد خود به سه دسته B۲B، B۲C و C۲C تقسیم میکنند. در بازارهای B۲B (Business-to-Business) خرید و فروش بین دو کسبوکار رخ میدهد و خریدها به همین علت حجم بالایی دارد. در نوع دوم یا B۲C (Business-to-Customer) کسبوکارها، کالای خود را بدون هیچگونه واسطهای و به پشتیبانی پلتفرمهای مارکت پِلیس به مشتریان و مصرفکنندگان میفروشند. پلتفرمهایی همچون آمازون و AliExpress در این دسته قرار میگیرند.
در قسمت C۲C (customer-to-customer) اما این مشتریان و مصرفکنندگان می باشند که به خرید و فروش کالا میپردازند. پلتفرمهایی همچون Etsy و Airbnb در جهان از این نوع می باشند. در بین مارکت پِلیسهای ایرانی نیز میتوان پیندو را در این قسمت مثال زد.
مارکت پِلیس چه مزیتهایی برای خریداران و کسبوکارها دارد؟
تجارت آنلاین طی سالهای تازه مزیتهای گستردهای را برای خریداران و کسبوکارها فراهم کرده است. از به وجود آمدن امکان خرید راحت و سریع در هر زمان و مکان برای مصرفکنندگان گرفته تا افت هزینههای مالی فروش کالا برای کسبوکارها؛ بخشی از مزایای بزرگ این نوع از تجارت به حساب می اید.
مارکت پِلیسها اما به این قسمت مزیتهای بسیاری را اضافه کردهاند که با اهمیت ترین آنها عبارت هستند از :
• اراعه کالا با قیمت اقتصادی
کسبوکارهایی که در پلتفرمهای مارکت پِلیس فعالیت میکنند در قیاس با کسبوکارهای آفلاین یا حضوری، هزینههای کمتری را برای فروش کالا متحمل خواهد شد و میتوانند آنها را با قیمتی اقتصادی و مقرونبهصرفهتر به خریداران اراعه کنند. از طرفی وجود فروشندگان و کسبوکارهای متعدد در مارکت پلیسها، بازار رقابتی شدیدی را تشکیل میکند که در آن هر فروشندهای به جستوجو کسب بیشترین مقدار فروش است.
این نوشته زمان خوبی برای کاربران پلتفرمهای مارکت پِلیس است که بتوانند کالای مورد نظر خود را با قیمتی مناسبتر از بازارهای دیگر خریداری کنند.
• تنوع کالاها و خدمات
مارکت پِلیسهایی که خود را به یک حوزه یا کالایی خاص محدود نکردهاند دارای تنوع کالای بالایی می باشند و به همین خاطر کاربران پلتفرمهایی همچون دیجیکالا و پیندو میتوانند در این بازارهای آنلاین، طیف گستردهای از محصولات، خدمات و صنایع را مشاهده و خریداری کنند. از کالاهای دیجیتال گرفته تا محصولات صنایع دستی و بومی و حتی خدمات متنوع آموزشی و… در این پلتفرمها خرید و فروش میبشود.
• قیاس قیمت و محصول
یکی از جذابیتهای وجود در بازارها، تنوع زیاد زیاد کالاها و دیدن انواع و اقسام محصولات با قیمتهای گوناگون است. در مارکت پِلیس بزرگ نیز طبق معمول این امکان برای کاربران وجود دارد که بتوانند یک کالا را از چندین فروشنده مشاهده کنند و از بین قیمتهای اراعه شده، بهترین گزینه را انتخاب کنند.
برای مثال در پلتفرم پیندو، به همراه آگهی، بخشی با گفتن «آگهیهای این کالا» به نمایش در میآید که دیگر فروشندگان این محصول خاص را با قیمت تعیین شده معارفه میکند. علاوه بر این در پلتفرم پیندو، خریداران به پشتیبانی بخشی با گفتن « کالای مرتبط در دیجیکالا» میتوانند قیمت هر کالایی را در پلتفرم شبیه ببینند و قیاس کنند.
• افت هزینههای راهاندازی کسبوکار
به راه انداختن یک فروشگاه یا کسبوکار به سادگی نیست و با دقت به اوضاع اقتصادی جامعه طبق معمول هزینه، زمان و انرژی بسیاری میطلبد. مارکت پِلیسها این مزیت را در اختیار علاقهمندان میگذارند تا به راحتی کالای خود را در پلتفرم خود به فروش برسانند و بدون نیاز به هزینههای جانبی همچون خرید ساختمان یا بازاریابی و تبلیغات، از این راه به سود برسند.
به طور مثال فروشندگانی که کالای خود را در پلتفرم پیندو به فروش میرسانند، میتوانند از مزیت قرار گرفتن آگهی فروش خود در وبسایت دیجیکالا با بیشتر از ۴۰ میلیون کاربر برخوردار شوند. این آگهیها در کالاهای شبیه دیجیکالا به نمایش درمیآید تا کاربران، حق انتخاب بیشتری داشته باشند.
• برقراری عدل اجتماعی
پلتفرمهای مارکت پِلیس، در برقراری عدل اجتماعی در جوامع نیز نقش فعالی دارند. این پلتفرمها زمان یکسانی را برای همه کسبوکارها و فروشندگان تشکیل میکنند تا صرفنظر از استان، شهر یا روستای محل سکونتشان، به فروش محصولات تولیدی خود بپردازند.
در این پلتفرمها دیگر مقدار گسترشیافتگی یا شلوغی شهرها و استانها اهمیت بسیاری ندارد و هر فروشندهای با دقت به کیفیت و قیمت خرید کالای خود این شانس را دارد تا محصولات خود را بفروشد و برای خریدار ارسال کند.
معایب مارکت پِلیس
تجارت آنلاین با وجود همه مزیتهای خود اما خالی از اشکال هم نیست و همین نوشته چالشهایی را به وجود آورده که احتمالا در سالهای آینده مانع از رشد ظرفیتهای این بازارها بشود.
• عدم مطمعن
یکی از مشکلات مهم خرید و فروشهای آنلاین، به عدم مطمعن بین خریدار و فروشنده برای پرداخت مبلغ کالا برمیگردد. جایی که خریدار از ارسال کالا و سالم بودن آن و فروشنده نیز از پرداخت مبلغ بعد از دریافت محصول؛ یقین و آسوده نیست. پیامدهای این چالش میتواند رشد و گسترش پلتفرمهای مارکت پِلیس را با مشکل روبه رو کند و برای همین نیاز است تا راهکاری برای از بین بردن آن طراحی بشود.
پلتفرم پیندو یکی از مارکت پِلیسهای فعال در ایران است که با طراحی قابلیت «خرید وفروش امن» این مشکل را تا نزدیک به زیاد بسیاری حل کرده است. در این پلتفرم، مبلغ پرداخت شده خریدار در یک حساب امن نگه داشته میبشود و تنها بعد از اظهار دریافت کالا و رضایت خریدار به فروشنده منتقل میبشود.
• پرداخت کمیسیون
مارکت پِلیسها طبق معمول در ازای اراعه خدمات به فروشندگان و کسبوکارها، درصدی از مبلغ فروش را به گفتن کمیسیون، مالیات و هزینه فروش خود تصاحب میکنند. این نوشته میتواند به افزایش هزینههای کسبوکارها منجر شده و در نهایت علتافزایش قیمت مصرفکننده بشود.
زیاد تر فروشندگانی که تمایلی به پرداخت هزینههای این چنینی ندارند، خود را از مزیتهای فروش آنلاین محروم میکنند یا به جستوجو تشکیل یک فروشگاه آنلاین اختصاصی با هزینههای زیاد میروال. در حالی که پلتفرمی همانند پیندو همه مزایای فروش آنلاین را بدون دریافت هیچگونه کمیسیون، پورسانت یا مالیاتی در اختیار کسبوکارها میگذارد. فروشندگان پیندو تنها هزینه ارسال کالا به خریدار را میپردازند و از هر گونه کمیسیونی معاف می باشند.
• بازدید دقیق کالا
لمس کالا و مشاهده مستقیم آن، از ازمایش ها خاص خرید حضوری است که در خریدهای آنلاین تکرار نمیبشود. پلتفرمهای مارکت پِلیس با تشکیل محتواهای متنی و ویدئویی تلاش میکنند تا حدودی این نوشته را پوشش داده و توانایی رضایتبخشی را اراعه دهند. برای مثال کاربران پلتفرم پیندو از طریق لینک مشاهده کالا در دیجی کالا میتوانند محتواهای گوناگون ویدئویی و متنی را مشاهده کرده و این چنین از نظرات خریداران کالای شبیه مطلع شوند.
در نهایت مارکت پِلیسها فرصتی مناسب برای کسبوکارها، فروشندگان، خریداران و مصرفکنندگان است تا در یک زمین بازی منصفانه و یقین کالاهای مورد نظر خود را خرید و فروش کنند.
[ad_2]
منبع




