3
- فرهنگ وهنر

بهترین فیلم‌ها با نوشته تمدن مایا؛ از «ویرانه‌ها» تا «آخرالزمان»


او گفت و گو به آخر رسیدن جهان در سال ۲۰۱۲ قطعا تنها نوشته دلنشین دربارۀ تمدن مایا نیست؛ این تمدن عظیم آثار شگفت‌انگیزی از خود به جای گذاشته است که هرم‌های باقی مانده در قلب جنگل‌های آمریکای جنوبی از جملۀ آن‌ها می باشند.

در اینجا فهرستی از بهترین فیلم‌هایی را خواهید دید که از زوایای گوناگون به نوشته تمدن مایا پرداخته‌اند؛ از فیلم‌های ترسناک و شوق‌انگیز تا مستندهایی دربارۀ حقایق نهان این تمدن رازآلود.

ویرانه‌ها (۲۰۰۸)

ویرانه‌ها یک فیلم ترسناک فراطبیعی است که دو زوج آمریکایی را در تعطیلاتشان در مکزیک جستوجو می‌کند. آن‌ها در طی سفر به طور اتفاقی با توریستی آلمانی به اسم ماتیاس آشنا خواهد شد که نمی‌تواند برادرش هاینریش را که در نزدیکی ویرانه‌های باستانی مایاها در جنگل‌های منطقه کار می‌کرد، اشکار کند.

[elementor-template id="16659"]

با رسیدن به جنگل و سایت باستان شناسی، آنها فهمید خواهد شد که تنها نیستند چون انگار چیزی رعب‌آور و هولناک آنجا را محل سکونت خود قرار داده است.

ادامه مطلب
5 انیمیشن 5 دقیقه ای برای بزرگسالان که حتما باید ببینند!

پادشاهان خورشید (۱۹۶۳)

4

در این فیلم ناظر جنگ حماسی دو تمدن هستیم که در سواحل خلیج مکزیک دچار جنگی تلخ می باشند. بومیان قبیلۀ عقاب سیاه قسم خورده‌اند که قبیله مایا را نابود خواهند کرد و هیچ کدام تا وقتی که فرد دیگر به طور کامل از روی زمین محو نشود آرام نخواهند گرفت.

آتشفشان (۲۰۱۵)

5

این درام دلنشین گواتمالایی ما را به دهکده‌ای می‌برد که در دامنه‌های یک آتشفشان ساخته شده است. اینجا جایی است که ماریا یک دختر نوجوان متعلق به قوم کاکچیکل زندگی می‌کند. ساکنان اینجا مردمی زیاد منزوی می باشند که ترکیبی از آیین‌های مسیحیت و مذهب باستانی مایاها را انجام خواهند داد. ماریا را بر خلاف میلش با مرد مسن‌تری به اسم ایگناسیو نامزد کرده‌اندو قرار است به محض برگشت او از یک شهر مجاور، مراسم ازدواج برگزار بشود.

[elementor-template id="16807"]

اما ماریا در این میانه با پسری به اسم پپه آشنا می‌بشود که او را با داستان‌هایی از آمریکا و شگفتی‌های دیگر فراتر از محدوده شهر کوچکشان اغوا می‌کند. اما آشکار شدن ربط ماریا و پپه خشم ایگناسیو و والدین ماریا را برمی‌انگیزد و او برای گریز از این خشم در مسیری خطرناک پا می‌گذارد.

ادامه مطلب
بازدید تکه اول سریال «مردگان متحرک؛ آنان که زندگی می‌کنند»؛ راز‌های یک شهر مخفی

پیشگویی روز رستاخیز مایاها (۲۰۰۶)

6

جهان انچه که برخی‌ها بر پایه تقویم مایاها ادعا می‌کردند، در سال ۲۰۱۲ به آخر نرسید؛ اما تا قبل از آن سال، این تئوری برای زیاد‌ها و از جمله فیلم‌سازها جذابیت بسیاری داشت و مستندهای بسیاری دربارۀ آن تشکیل شد.

در بین این مستندها «پیشگویی روز رستاخیز مایاها» یکی از دیدنی‌ترین‌ها است. این مستند به رمزگشایی تقویم باستانی مایاها و معنی واقعی در بعد نمادگرایی آخر جهان می‌پردازد.

شکستن رمز مایا (۲۰۰۸)

1

این هم یک فیلم مستند است. «شکستن رمز مایا» ما را به سفری برای کاوش و کشف مجدد خط هیروگلیف مایاهای باستان می‌برد که در قیاس با دیگر خط‌های تمدن‌های باستانی به نحوه شگفت‌انگیزی دیر ترجمه شده است. این مستند که بر پایه کتابی از مایکل کو ساخته شده، علاوه بر نوشته خط، عکس آشکار‌تری از زندگی روزمره مایاها و این چنین برخی از قسمت‌های اسرارآمیزتر تمدن آن‌ها را به مخاطب اراعه می‌کند.

ادامه مطلب
7 فیلم برتر تاریخ سینما دربارۀ «آخرالزمان هسته‌ای»_دانش دوست

آپوکالیپتو (آخرالزمان) (۲۰۰۶)

7

آپوکالیپتو یک فیلم شوق‌انگیز تاریخی به کارگردانی مل گیبسون است که در ابتدا با استقبال خوبی روبرو شد، اما بعداً منتقدان بسیاری انها گفتند که تصویری بسیار نادرست از تمدن بزرگ مایا ترسیم کرده است. با این حال، این فیلم از لحاظ جذابیت سینمایی واقعا برجسته و دیدنی است.

داستان آپوکالیپتو در نزدیک به سال ۱۵۰۲ در یوکاتان اتفاق می‌افتد؛ وقتی که تمدن مایا در حال انحطاط سریع است و بزرگان آن برای رونق مجدد سرزمینشان دست به قربانی کردن وحشیانۀ انسان‌ها و ساخت معابد عظیم می‌زنند. در این بین پسر جوانی که برای قربانی شدن انتخاب شده است، با همه توان می‌کوشد تا بگریزد و خود را به نزد همسرش رساند.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها