ما اگر می‌خواستیم سریال حشاشین و حسن صباح را بسازیم، با محدودیت‌های بسیاری مواجه می‌شدیم / وقتی مسئولین سینمایی فقط به بخشی از تاریخ اعراب چسبیده‌اند، نتیجه این می‌شود که دیگر کشور‌ها، تاریخ ما را با تحریف می‌سازند
- فرهنگ وهنر

ما اگر می‌خواستیم سریال حشاشین و حسن صباح را بسازیم، با محدودیت‌های تعداد بسیاری روبه رو می‌شدیم / هنگامی مسئولین سینمایی فقط به بخشی از تاریخ اعراب چسبیده‌اند، نتیجه این می‌شود که دیگر سرزمین‌ها، تاریخ ما را با تحریف می‌سازند_دانش دوست

[ad_1]
به گزارش دانش دوست

احد طالبی نژاد، نویسنده و منتقد سینما، درمورد ساخت سریال و فیلم‌های خارجی با محوریت ایران به «انتخاب» او گفت: هنگامی مسئولین سینمایی و دست اندرکاران داخلی در همه عرصه‌ها کوتاهی می‌کنند و فقط به بخشی از تاریخ اعراب چسبیده‌اند، نتیجه این می‌شود که دیگر سرزمین‌های تاریخ ما را با تحریف و نظرات خودشان می‌سازند و چیزی دست ما نیست. آن‌ها جذابیت‌های بصری بیشتری دارند و ما اگر بخواهیم این موضوعات را بسازیم دچار سانسور می‌شویم. ما اگر می‌خواستیم سریال حسن صباح را بسازیم، محدودیت‌های تعداد بسیاری داشتیم. این سریال متوسط است و چندان بد نیست، من یک تکه آن را دیدم.

وی در ادامه درمورد تحریف روایت‌ها از ایران در سرزمین‌های دیگر فرمود: تعدادی فیلم با نوشته ایران در خارج ساخته شده و طبیعی است که سرزمین‌های سازنده با دیدگاه‌های خودشان و مواضع سیاسی خودشان این فیلم‌ها را ساخته‌اند؛ طبیعی است که امکان پذیر تحریف تاریخ در آن باشد. حقیقت این است که تعداد بسیاری فیلم درمورد ایران ساخته شده است؛ از فیلم آرگو تا فیلم‌های دیگر، جغرافیای جعلی دارند. طبیعی است که کشوری همانند جمهوری اسلامی هم بخواهد درمورد آمریکا فیلم بسازد حتماً حقیقت‌ها را نمی‌بیند. این قانون نانوشته همه روایت‌هاییست که از بیرون مرز‌ها شکل می‌گیرند.

طالبی نژاد درمورد نیاز به ساخت فیلم از زندگی چهره‌های سیاسی و تاریخی ایران در داخل سرزمین او گفت: در رابطه برخی از شخصیت‌های سیاسی و اثرگذار ما تا این مدت فیلم قابل توجهی ساخته نشده است. قبل از انقلاب زنده یاد علی حاتمی درمورد امیرکبیر، سلطان صاحب قران را ساخت. شخصیت درجه یکی همانند دکتر حسین فاطمی و دکتر مصدق بدون فیلم مانده‌اند و فیلم ساختن درمورد آن‌ها دچار سانسور می‌شود.

سریال معمای شاه هم تماماً افترا می بود، من به شدت از شاه متنفرم اما نگاه ممیزان نسبت به آن دوره تاریخی نیست، بلکه نگاه ایدئولوژیک است. دوران کودتا 28 مرداد و قبل از آن در هیچ فیلمی به طور دقیق و جزئی نیامده است. اخیراً زیاد از سلطنت طلبان طلبکار شده‌اند که 28 مرداد اصلاً کودتا نبوده است، چون فردی تا بحال درمورد این نوشته کار سینمایی نکرده است. اطلاعات مردم درمورد تاریخ اعراب زیاد تر از تاریخ ایران است؛ چون پروژه‌های میلیاردی ساخته شده اما درمورد شخصیت‌های تاریخی ایرانی چیزی ساخته نشده است.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]

منبع