شیطان مرموز انیمۀ «شیطان کش» کیست؟
- فرهنگ وهنر

شیطان مرموز انیمۀ «شیطان کش» کیست؟_دانش دوست

[ad_1]
به گزارش دانش دوست

« شیطان‌کش: کیمتسو نو یائیبا »، یک مجموعه مانگای ژاپنی است که نخستین بار سال ۲۰۱۶ انتشار شد و به شدت به یکی از موفق‌ترین فرنچایزهای رسانه‌ای تا به امروز تبدیل شده است. 

 داستان این مجموعه درمورد نوجوانی به نام  تانجیرو کامادو  است که بعد از کشته شدن خانواده‌اش به یک شیطان‌کش تبدیل می‌شود و خواهر کوچک‌ترش نزوکو به شیطان تبدیل می‌شود.

در طول سریال، تانجیرو و همراهانش با انواع هیولاها روبه رو خواهد شد که تعداد بسیاری از آن‌ها همانند شیاطین یا oni از فولکلورهای ژاپنی می باشند. در کانون همه آن‌ها، پادشاه شیطان مرموزی به نام موزان کیبوتسوجی است که مظهری از قوت، نفوذ، فریب و توانمندیهای تحول شکل نوراریهیون، یوکای افسانه‌ای (حاضر فراطبیعی) است.

جان پاوِل کِهلِن، استاد ادبیات آسیایی دانشگاه سوکا آمریکا، می‌گوید: «یوکای طبق معمولً منطقه‌ای معنوی جایی بین کامی (خدایان یا ارواح شینتو) و اونی (oni) را اشغال می‌کند. آن‌ها نه در بهشت و نه در جهنم، بلکه در دنیای انسانی زندگی می‌کنند، چون تا حدی تعلقات دنیوی دارند، خواه خشم، وسواس عاشقانه، ولع یا میل به فریب آدمها.»

با این که منشا نوراریهیون مبهم است، مانگا و انیمه را در قرن بیست و یکم تحت تاثییر قرار داده است. این شبه‌دیو که در نمایش‌هایی همانند «جی‌جی‌جی نو کیتارو»، «نورا: ظهور قبیله یوکای» و «خونسردی هوزوکی» به نمایش درآمد، نقشی اساسی در رمان‌های گرافیکی همانند «نوه‌ی نوراریهیون» و «کتابفروشی جن‌زده: دروازه‌ای به جهان موازی» نیز ایفا کرد.

چطور این حاضر باستانی از شخصیت‌ها و مضامین الهام‌قسمت گرفته تا شکل‌دهی به زیبایی‌شناسی بصری و بافت فرهنگی، هم چنان مخاطبان را مجذوب خود می‌کند؟

منشأ نامشخص 

عکس نوراریهیون که طبق معمولً به شکل یک فرد مسن با سر برجسته و گرد به عکس کشیده می‌شود، نخستین بار در دوره اِدو ژاپن در «هیاکای زوکان» تاثییر ساواکی سوشی و «عکس رژه‌ی شبانه صد دیو» تاثییر توریاما سکیئن ظاهر شد. 

به حرف های مایکل دیلن فاستر، استاد زبان‌ها و فرهنگ‌های آسیای شرقی، نوراریهیون طبق معمولً در فرهنگ عامه به شکل یک یوکای بی‌خطر به عکس کشیده می‌شود که مخفیانه داخل خانه‌ها می‌شود تا از چای یا دیگر امکانات رفاهی در غیاب ساکنان خانه، لذت ببرد. 

اما به مرور زمان، این شخصیت به حیله‌گری و فریبکاری شهرت یافت و از توانایی‌های تحول شکل و دستکاری که داشت برای کلک زدن به انسان‌ها یا دیگر یوکای‌ها منفعت گیری کرد. زَک دیویسون، نویسنده و محقق فولکلور ژاپنی، می‌گوید این تحول شخصیت می‌تواند از داستان کوشوکو هایدوکوسن درمورد مردی که عاشق یک روسپی می‌شود، نشات گرفته باشد. در داستان، نوراریهیون به شکل موجودی بی‌چهره از نوع گربه‌ماهی که روح فریب است، معارفه می‌شود. 

این روایت جهت تشکیل نظریه‌هایی شد که ربط با موجودات دریایی کروی افسانه‌ای در دریای داخلی ستو در استان اوکایاما را نقل می‌کنند. فاستر می‌گوید این اشکال گرد، تقریباً به اندازه سر انسان، ماهیگیران را دست انداخته و از آن‌ها می‌گریزند و قبل از این که به نحوه تمسخرآمیزی مجدد ظاهر شوند، از دسترس دور خواهد شد و این می‌تواند نشانه‌ی ماهیت مرموز نوراریهیون باشد. 

عکس میزوکی شیگرو از نوراریهیون در انیمه «جی‌جی‌جی نو کیتارو» نقش مهمی در خلق یوکایی که در فرهنگ پاپ مدرن می‌بینیم ایفا کرد. در نمایش، نوراریهیون فرمانده عالی همه موجودات ماوراءطبیعی و رهبر رژه شب یوکای است. 

به حرف های فاستر، فوجیساوا موریهیکویِ فولکلورشناس، تصویری از نوراریهیون را در کتاب خود با گفتن «یوکای نو اویاداما» برچسب‌گذاری کرده که می‌تواند به گفتن «رهبر یوکای» یا «رئیس یوکای» ترجمه شود. 

فاستر می‌گوید روشای نقل بودن نوراریهیون در عصر مدرن احتمالا به علت ماهیت بی همتا یوکای باشد. 

«احتمالا این نامعلومی فولکلوری نوراریهیون باشد (این حقیقت که او شخصیت جالبی به نظر میرسد اما هیچ ویژگی راحتی ندارد) که به او امکان تبدیل شدن به یک نوع شخصیت قابل‌تحول را داده که می‌تواند به راه حلهای گوناگون در مطالب فرهنگی رایج گسترش یابد.»

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]

منبع