پیش بینی تداوم پرداخت یارانه ها تا ۱۰ سال آینده
- اقتصاد

پیش بینی تداوم پرداخت یارانه ها تا ۱۰ سال آینده_دانش دوست

[ad_1]
به گزارش دانش دوست

این مطرح با مقصد بهبود وضع معیشت و قوت خرید خانوار و نگه داری ارامش قیمتها صورت گرفت و ۱۱ قلم کالای اساسی از جمله شیر و پنیر، ماست، گوشت منجمد، مرغ، تخم مرغ، برنج، ماکارونی، قند و شکر و حبوبات در این مطرح گنجانده شدند تا افراد با منفعت گیری از اعتبار کالابرگ خود این اقلام را خریداری کنند.

اجرای این مطرح در شرایطی که حذف ارز ترجیحی به گفتن حراجی بزرگ اقتصادی در دستور کار قرار گرفت، یکی از دغدغه‌های مهم دولت می بود و تلاش کرد از طریق اجرای مطرح کالابرگ، ضمن تحکیم بنیه اقتصادی مردم، شرایط بهبود وضع معیشت و ترقی سطح سلامت غذایی مردم را فراهم کند.

دولت سیزدهم به منظور تثبیت قیمت‌ها و جبران افزایش قیمت‌ها و نگه داری قوت خرید اقشار متوسط و کم درآمد سبد کالا را به نرخ سال قبل به مردم اراعه کرد تا ضمن ریشه‌کن کردن مشکل سوء تغذیه خانوارها و نگه داری سلامت افراد، بستر توزیع عادلانه یارانه‌ها و حذف فاصله طبقاتی را فراهم کرده باشد.

تداوم پرداخت یارانه‌ها حداقل تا ۱۰ سال دیگر 

در همین جهت حمید حاج اسماعیلی _ کارشناس اقتصادی در او گفت وگو با ایسنا در برسی اجرای مطرح کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: پیش‌بینی ها مشخص می کند که پرداخت یارانه‌ها هم چنان ادامه خواهد داشت چون به علت شرایط تحریمی و شرایط تورمی امکان پذیر تا چند سال آینده دولت این برنامه را برای حمایتاز دهک های ضعیف ادامه دهد.

او همین طور گفت: با دقت به آنکه با مشکلات اقتصادی روبه رو هستیم معتقدم پرداخت یارانه‌ها حداقل تا ۱۰ سال آینده ادامه خواهد داشت و امکان حذف یارانه‌ها وجود ندارد لذا یارانه می تواند هم چنان جزو برنامه‌های جدی سرزمین باقی بماند.

بازنگری جدی در مطرح کالابرگ به منظور کارآمدی زیاد تر

این کارشناس اقتصادی درعین حال بر لزوم بازنگری جدی در مطرح کالابرگ به جهت کارآمدی زیاد تر و بهینه کردن آن اصرار کرد و او گفت: برای آنکه کالابرگ جزو برنامه‌های اساسی برای حمایتاز دهک‌های ضعیف قرار بگیرد باید بازنگری شود.از قبل پرداخت یارانه نقدی روش موفق و کارآمدی نبوده است و معتقدم تحول یارانه نقدی به یارانه کالا کار درستی بوده که دولت در پیش گرفته است و پرداخت یارانه‌ها در قالب کالابرگ و تحویل کالا به مردم می‌تواند هم چنان ادامه داشته باشد چون تاثیرگذاری بیشتری دارد.

حاج اسماعیلی اجرای مطرح کالابرگ را در بلند زمان بر افت تورم اثرگذار دانست و او گفت: درحال حاضر اجرای کالابرگ اختصاصی دهک اول تا هفتم درآمدی است ولی همه دهک‌هایی که بر پایه قانون مستحق دریافت یارانه می باشند بهتر است که از طریق پرداخت کالابرگ مورد حمایتقرار  بگیرند.

اعتراض به نحوه پرداخت یارانه و تحویل کالا

این کارشناس اقتصادی اشاره‌ای به بازدید میدانی خود در یکی از فروشگاه‌های متصل به مطرح کالابرگ داشت که در آن افراد نسبت به نحوه خرید کالابرگ اعتراض داشتند و گفت: در این فروشگاه مردم به نحوه پرداخت اعتبار یارانه و تحویل کالا اعتراض داشتند و باید ۶۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان خرید می‌کردند تا بتوانند از اعتبار تشویقی ۲۰۰ هزار تومانی خود منفعت گیری کنند.در واقع نحوه تحویل کالا در این فروشگاه به شکلی می بود که افراد باید زیاد تر از مقداری که یارانه به آنها در قالب پرداخت کالابرگ تعلق می‌گرفت خرید می‌کردند تا از یارانه کالا منفعت‌مند شوند، درحالی که این کار محل اشکال است.

فراهم کردن امکان منفعت گیری از یارانه به اندازه ۲۰۰ هزار تومان 

حاج اسماعیلی در ادامه گفت: این یک ضعف بزرگ است که افراد به اندازه ۲۰۰ هزار تومان امکان منفعت گیری از سهمیه یارانه را ندارند و باید به فکر ۶۰۰ هزار تومان خرید کنند که شارژ ۲۰۰ هزار تومانی برای آنها قابل منفعت گیری شود چون زیاد از افرادی که برای خرید کالابرگ به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند جزو دهک‌های ضعیف و اول تا سوم می باشند.

وی خاطرنشان کرد: این که مردم را ناچار کنیم که فرضا ۸۰۰ هزار تومان خرید کنند تا از یارانه تشویقی ۲۰۰ هزار تومان منفعت‌مند شوند، با لیاقت نیست چون فردی که برای خرید کالابرگ مراجعه کرده قطعا قوت خرید مازاد بر یارانه را نداشته و ضعیف بوده است به این علت ایرادات و اشکالات مطرح باید رفع و امکان منفعت گیری از مبلغ یارانه و اعتبار مضاعف برای گروه‌های ضعیف فراهم شود در غیر این صورت گمان این که از خرید کالابرگ منصرف شوند وجود دارد از این رو باید با برنامه‌ریزی یا از طریق مذاکره با فروشگاه‌ها یا راه حلهای دیگر این مساله را رفع کرد.

در مطرح کالابرگ دولت با عمل های پیشگیرانه در عرصه مقابله با فقر به سمت توزیع عادلانه منبع های و یارانه‌ها قدم برداشته و عمل های حمایتی از دهک‌های ضعیف درآمدی را مورد نظر قرار داده است.به باور کارشناسان با دقت به اجرای طرحی با این چنین گستردگی وجود برخی ایرادات و اشکالات دور از انتظار نیست و ملزوم است در طویل مدت و کم کم ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف مطرح در جهت از بین بردن ایرادات آن عمل کرد

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]

منبع