dr-strangelove-1964-war-room-overhead-wide-shot
- فرهنگ وهنر

۷ فیلم برتر تاریخ سینما دربارۀ «آخرالزمان هسته‌ای»_دانش دوست


به گزارش دانش دوست

در ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۵، در سایت ترینیتی در نیومکزیکو، پرسنل پروژه منهتن محصول هولناک سال‌ها کار خود را مشاهده کردند: اولین انفجار یک بمب هسته‌ای.

این ابرسلاح که قبل از آن نوشته داستان‌پردازی و گمانه‌زنی می بود، زیاد سریع در یک میدان واقعی منفعت گیری شد و کشتاری باورنکردنی را در شهرهای ژاپن رقم زد. این سلاح این چنین نوشته مهم جنگ سردی می بود که بین شرق و غرب به راه افتاد.

امااین سلاح خطرناک این چنین به شدت به منبع جذابی برای فیلم‌های سینمایی تبدیل شد؛ فیلم‌هایی که این اختراع تازه را همانند یک جور عامل بالقوه برای آخر دادن به تمدن بشری می‌دیدند و از زوایای گوناگون به سراغ آن می‌رفتند. در اینجا برخی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با نوشته جنگ‌های آخرالزمانی را احتیاط می‌کنید که در آن‌ها بمب هسته‌ای یک نقش محوری دارد.

[elementor-template id="16659"]

۱. دکتر استرنج‌لاو

استنلی کوبریک در فرآیند اقتباس از رمان «هشدار قرمز» پیتر جورج، به پوچی‌های ذاتی تخریب متقابل در یک جنگ هسته‌ای می‌پردازد. برای همین است که فیلم او نه یک تاثییر مهیج حماسی بلکه یک کمدی سیاه و کابوس‌وار است.

ادامه مطلب
دوبله اختصاصی فیلم «با من حرف بزن» وحشت و هیجان توأمان

این فیلم دربارۀ یک ژنرال دیوانۀ آمریکایی است که به طور جدا گانه تصمیم گرفته به شوروی حملۀ هسته‌ای کند. از نظر دیگر رئیس جمهور آمریکا با بلندپایه‌ترین مقامات نظامی و یک دانشمند آلمانی‌الاصل راه اندازی جلسه داده‌اند تا این بحران را مدیریت کنند و جلوی حملۀ متقابل شوروی را بگیرند.

۲. هفت روز در ماه می

seven-days-in-may-1964-burt-lancaster-kirk-douglas-medium-shot-official-posture

در دهه ۱۹۶۰، فیلمسازان مقداری بودند که توانستند به خوبی جان فرانکنهایمر، دغدغه‌های معاصر را با اکشن و شوق پیوند بزنند. فیلم «هفت روز در ماه می» داستان یک رئیس جمهور آینده ایالات متحده را روایت می‌کند که با کودتای یک ژنرال نیروی هوایی ارتش بر سر معاهده خلع سلاح هسته‌ای بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی روبرو می‌شود. در این فیلم فرانکنهایمر به خوبی حال و هوای اضطراب و پارانویا در جامعۀ آمریکایی را که محصول هراس از جنگ هسته‌ای می بود به عکس کشید.

ادامه مطلب
قصه تشکیل فوتبالی‌ترین فیلم سینمای ایران/ حاشیه‌ای که ۳۰ ساله شد/ ویدئو_دانش دوست

این فیلم با الهام از شخصیت واقعی ادوین واکر و کورتیس لی می ساخته شد؛ دو فرمانده ارتش که آشکارا از دولت‌های کندی-جانسون انتقاد می‌کردند، چرا که فکر می‌کردند رویکرد آن‌ها علیه شوروی به قدر کافی هجومی نیست.

[elementor-template id="16807"]

۳. حالت از بین بردن خطر

fail-safe-1964-henry-fonda-on-telephone

این فیلم که تنها چند ماه بعد از «دکتر استرنج لاو» اکران شد، مقدمه تقریباً یکسانی دارد، با این تفاوت که فیلم کوبریک یک کمدی هجوآمیز است که به اشتهای بشریت برای خودتخریبی می‌خندد اما فیلم سیدنی لومت در برابر این اشتهای تخریبگر سرشار از حس یاس و ناامیدی است. در این فیلم یک خطای فنی بمب‌افکن‌های هسته‌ای ایالات متحده را در مسیر دعوا به شوروی قرار می‌دهد و علتمی‌شود رئیس‌جمهور و افرادش در پنتاگون یک سری تصمیم‌های وحشتناک‌تر را اتخاذ کنند.

۴. بازی جنگ (The War Game)

the-war-game-1966-child-close-up

فیلم پیتر واتکینز دربارۀ جنگ هسته‌ای آنقدر صادقانه و عریان به وحشت هسته‌ای پرداخته می بود که پخش آن از تلویزیون بریتانیا به زمان ۲۰ سال ممنوع شد. این فیلم که در سبک شبه‌مستند ساخته شده، تماشاگر را به شهر کِنت می‌برد، در وقتی سپس از یک فاجعۀ هسته‌ای. جایی که انفجارهای اتمی، طوفان‌های آتش و تشعشعات رادیواکتیو تلفاتی باورنکردنی به انسان‌ها و هر چیز فرد دیگر روی زمین می‌زنند.

ادامه مطلب
داریوش مهرجویی، کارگردانی که دو بار کشته شد/ ویدئو

با وجود جوایز اسکار و بفتا، فیلم واتکینز که «برای پخش زیاد وحشتناک» برداشت می‌شد، تا سال ۱۹۸۵ از تلویزیون بریتانیا پخش نشد.

۵. موضوعات (Threads)

threads-1984-karen-meagher

این فیلم به جای مسائل دولتی و سیاسی، به این فکر می‌کند که نزدیک شدن به آخرالزمان هسته‌ای برای مردان و زنان عادی چطور خواهد می بود. در نیمۀ اول این فیلمِ شبه‌مستند، رسیدن به آخرالزمان هسته‌ای در روندی عادی و روزمره نشان داده می‌شود؛ مردم دارند کار خودشان را می‌کنند بدون این که اعتنایی به اخبار تشدید درگیری‌ها بین آمریکا و شوروی داشته باشند؛ تا این که حملات هوایی اغاز خواهد شد و دیگر فردی نمی‌تواند چیزی را نادیده بگیرد. نیمۀ دوم فیلم نیز تصویری از وحشت غیرقابل فکر آخرالزمان هسته‌ای است.

۶. بازی‌های جنگی (WarGames)

wargames-1983-ally-sheedy-matthew-broderick-computer

فیلم WarGames با سوار شدن بر موجی از وحشت هسته‌ای در دوران ریگان، عدم قطعیت جنگ سرد دهه ۱۹۸۰ را با پارانویای هکرهای نوجوان در آن دوران ترکیب کرد و متیو برودریک را به گفتن یک دانش‌آموز دبیرستانی معارفه کرد که تقریباً به‌طور ناخواسته به زرادخانه اتمی آمریکا دسترسی اشکار می‌کند و جنگ جهانی سوم را کلید می‌زند.

ادامه مطلب
۱۵ مورد از اضطراب آورترین فیلم های تاریخ سینما؛ از The Uncle تا It Follows_دانش دوست

این فیلمی است که می‌شود او گفت از جهاتی نسبت به تکنولوژی‌های مدرن بدبین است و مشخص می کند که بچه‌ای که در حال انجام یک بازی ویدیویی آنلاین است می‌تواند به طور بالقوه بشر را نابود کند.

۷. سیزده روز

thirteen-days-2000-kevin-costner

این فیلم روایت راجر دونالدسون از بحران موشکی کوبا است که یک بن‌بست هسته‌ای واقعی برای آمریکا می بود؛ این فیلم جزئیاتی از حالت عجیبی را که جان اف کندی و روسای ستادش در بیشتر از ۱۳ روز در پاییز ۱۹۶۲ با آن روبه رو شدند شرح می‌دهد. یک هواپیمای جاسوسی ایالات متحده سلاح‌های هسته‌ای را کشف می‌کند که در کوبا (متحد شوروی) نهان شده‌اند؛ با ورود جهان به حالت وحشت، مقامات دولتی و نظامی گرد هم می آیند تا بهترین راه را برای جلوگیری از جنگ کامل بیابند. این فیلم روایت روزهایی است که در آن‌ها شرق و غرب فقط به اندازۀ یک نادرست کوچک (چیزی در حد یک پرواز نادرست یا شلیک بی‌مورد) با جنگ هسته‌ای فاصله داشتند.

ادامه مطلب
بهترین فیلم‌ها با نوشته تمدن مایا؛ از «ویرانه‌ها» تا «آخرالزمان»

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع