افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به کجا رسید؟
- اقتصاد

افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به کجا رسید؟_دانش دوست

[ad_1]
به گزارش دانش دوست

ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی به صراحت «افزایش سالیانه مستمری بازنشستگان به اندازه هزینه‌های زندگی» را تکلیف کرده است و ماده ۱۱۱ این قانون اصرار دارد که افزایش حداقل مستمری نباید از افزایش حداقل دستمزدِ مصوب شورایعالی کار کمتر باشد به این علت مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی باید به اندازه هزینه‌های زندگی و زیاد تر از افزایش دستمزد کارگران شاغل زیاد شود.

با این حال، اراده‌ی چندانی برای عمل به ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی دیده نمی‌شود؛ بازنشستگان در هفته‌های تازه با پیوستن به کارزار‌هایی در فضای مجازی و با برگزاری تجمعاتی روبه رو سازمان تامین اجتماعی، خواستار اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و افزایش حقوق مطابق با سبد معیشت حداقلی شده‌اند، اما آیا این مطالبه از سوی مدیران سازمان تامین اجتماعی جدی گرفته می‌شود؟

بازنشستگان تامین اجتماعی انتظار دارند در شرایط تورمی جاری که نرخ سبد حداقلی هزینه‌های زندگی از ۳۰ میلیون تومان فراتر رفته است؛ افزایش حقوق‌شان به ۳۵ و ۲۲ درصد مصوب شورایعالی کار محدود نماند، اما محمد اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی سرزمین)، از بی‌نتیجه ماندن نشستی خبر می‌دهد که در روز‌های قبل برای بازدید مقدار افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی برگزار شده است.

اسدی در این رابطه او گفت: در روز‌های قبل، نشستی با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاونان ایشان در رابطه افزایش مستمری بازنشستگان و نرخ این افزایش داشتیم که به جمع‌بندی نرسیدیم؛ این نشست نتیجه‌ای نداشت و قرار شد هفته آینده مجدداً نشستی برگزار و در رابطه مقدار افزایش مستمری ۱۴۰۳ تصمیم‌گیری شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی در رابطه پیشنهادات این تشکل عالی و مطالبات فعالان صنفی بازنشستگان او گفت: خواسته‌ی ما، اجرای دقیق مر قانون است؛ ما به صراحت خواستار اجرای قانون هستیم؛ به طور اشکار بایستی ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اجرایی شده و مستمری بازنشستگان به اندازه‌ی مقدار افزایش هزینه‌های زندگی افزایش یابد.

به حرف های اسدی، انتظار می‌رود نرخ افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در نشست هفته آینده با مدیرعامل و مدیران و کارشناسان سازمان تعیین تکلیف شود.

آیا مستمری بازنشستگان از اردیبهشت افزایش می‌یابد؟

آیا کار تصمیم‌سازی و ابلاغ، تا آخر اردیبهشت به سرانجام می‌رسد؛ آیا بازنشستگان در اردیبهشت ماه از مستمری افزایش یافته برخوردار خواهد شد و مابه‌التفاوت مستمری فروردین نیز در اردیبهشت پرداخت می‌شود؟

اسدی در جواب به این سوالات او گفت: ما طرفِ مطالبه‌گر قضیه هستیم و قضیه را با همه توان پیگیری می‌کنیم، اما همه چیز به همت و اراده‌ی فرد روبه رو بستگی دارد. انتظار داریم که این اتفاق بیفتد یعنی تا اردیبهشت مرحله های اداری کار به آخر برسد و افزایش مستمری برای بازنشستگان کارگری اجرایی شود.

او اصرار کرد: انتظار بازنشستگان و فعالان صنفی آن‌ها این است که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در عرصه افزایش مستمری بازنشستگان و ابلاغ آن، همکاری ملزوم را داشته باشد و مستمری بازنشستگان در اردیبهشت افزایش یابد؛ ضمن این که مابه‌التفاوت فروردین نیز همراه با مستمری اردیبهشت به حساب مستمری‌بگیران واریز شود.

این فعال صنفی بازنشستگان با گفتن این که «در هفته‌ها و ماه‌های تازه هزینه‌های زندگی به مقدار قابل توجهی افزایش یافته و بازنشستگان با مستمری دریافتی نمی توانند از بعد این هزینه‌ها بربیایند» اصرار کرد: هرچه سریعتر تکلیف افزایش مستمری بازنشستگان اشکار شود، بهتر است؛ بازنشستگان با مستمری دریافتی قادر به تامین هزینه‌های ماهانه نیستند و مشکلات معیشتی آن‌ها به مراتب زیاد تر از قبل است؛ به این علت تعجیل در روال افزایش مستمری‌ها، یک الزام غیرقابل تکذیب است و امیدواریم مدیران تامین اجتماعی به این مهم دقت داشته باشند.

مبلغ وام بازنشستگان در سال تازه اشکار نیست

یک قضیه مهم دیگر برای بازنشستگان، خدمات رفاهی و مبلغ وام الزامی‌ست؛ مبلغ وام بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲، رقم ۲۰ میلیون تومان می بود که بازنشستگان نسبت به ناچیز بودن این رقم اعتراض داشتند؛ ۲۰ میلیون تومان برای خرید ساده‌ترین مایحتاج زندگی هم کافی نیست؛ این در حالیست که در سال جاری تا این مدت سامانه ثبت نام وام برای بازنشستگان تامین اجتماعی باز نشده است و اشکار نیست مبلغ وام الزامی چه مقدار افزایش می‌یابد؛ آیا تامین اجتماعی به افزایش مناسبِ مبلغ وام رضایت می‌دهد؟

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته سرزمین در رابطه با وام و خدمات رفاهی بازنشستگان او گفت: تا این مدت در ابتدای سال هستیم و جلسات مربوط به مطرح کرامت و مبلغ وام برگزار نشده است؛ ما پیگیر افزایش سهمیه و مبلغ وام الزامی بازنشستگان هستیم و امیدواریم در سال تازه به قدر کافی برای وام بازنشستگان سهمیه بدهند.

اسدی در ربط با مبلغ وام و افزایش آن در سال تازه او گفت: تا این مدت مبلغ وام اشکار نیست؛ تا امروز هیچ جلسه‌ای در این خصوص نداشتیم، اما امیدواریم مبلغ وام الزامی به مقدار قابل توجهی افزایش یابد؛ وام الزامی باید به اندازه‌ای باشد که بازنشستگان بتوانند با آن مشکلات خود را رفع کرده و در صورت نیاز، ضروریات زندگی را تامین کنند.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]

منبع