رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها
- کسب وکار

رویکرد دولت سیزدهم گسترش قسمت تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها_دانش دوست

[ad_1]
به گزارش دانش دوست

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست «ظرفیت‌های قسمت تعاون در جهش تشکیل» اظهار کرد: ما از آن دسته کشورهایی هستیم که تعاون را به‌گفتن یکی از ارکان مهم اقتصاد پذیرفته‌ایم و این او گفت و گو در قانون اساسی نیز اشاره شده و در نظریه‌های اقتصادی نیز پذیرفته شده است. معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: از اغاز انقلاب تا به امروز نیز نوشته تعاون مورد دقت دولت‌ها قرار گرفته است و در دولت سیزدهم نیز او گفت و گو تعاون به گفتن یکی از مباحث مهم اقتصاد مورد دقت قرار دارد.

او همین طور گفت: شعار سال ۱۴۰۳ با گفتن جهش تشکیل با شراکت مردم در نظر گرفته شده و این نشان از اهمیت همراهی مردم در رسیدن به اهداف اقتصادی است. هنگامی به نوشته تعاونی‌ها دقت کنیم می‌بینیم که شراکت مردم در اقتصاد نوشته مهم او گفت و گو تعاون است که در همه جای دنیا به آن دقت می‌شود. ویس کرمی فرمود: در سرزمین ما نیز قضیه تعاون علاوه بر حوزه اقتصاد در دیگر حوزه‌ها شامل حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز موردتوجه قرار دارد؛ در واقع هرچه زیاد تر به تعاونی‌ها دقت شود عرصه شراکت مردم نیز زیاد تر خواهد شد.

معاون وزیر تعاون او گفت: معتقدم که استقبال مردم از قسمت تعاون زیاد زیاد تر از مدیران و مسئولان دولتی است و اگر درست این مسیر را هدایت کنیم این عرصه بهتر و زیاد تر برای مردم فراهم خواهد شد، اما باید دقت داشت که شراکت مردم یک سری الزاماتی دارد و اگر شراکت مردم در اقتصاد را بازدید کنیم می‌بینیم که یک مدل همه این الزامات شامل مالکیت، مدیریت، عاملیت و نظارت مردم را در خود جای می‌دهد و این مدل همان مدل تعاونی است.

وی تصریح کرد: به باور بنده در شرایط جاری امکان منفعت گیری از تعاونی را در سرزمین داریم، اما این که چه مقدار و چطور بخواهیم از ظرفیت تعاونی‌ها در سرزمین منفعت گیری کنیم به هنرمندی بازیگران تعاونی و سیاست‌گذاران تعاونی در سرزمین بستگی دارد. برای این که بتوانیم از ظرفیت تعاونی‌ها منفعت گیری کنیم نیازمندیم تغییراتی در سیاست‌های تعاونی‌ها هستیم.

ویس کرمی خاطرنشان کرد: گسترش تعاون در سرزمین ما تا به امروز یک گسترش خطی بوده و ما به گسترش مقداری تعاونی‌ها بیشتر از هر چیزی دقت کرده‌ایم. ما تا به امروز در سرزمین بالغ بر ۱۰۳ هزار تعاونی داریم که در عرصه‌های گوناگون در حال فعالیت می باشند. این سیاست گسترش‌ای را باید به یک سیاست سه وجهی تحول دهیم که گسترش مقداری نیز یکی از این سه وجه از سیاست‌های گسترش‌ای است و در کنار آن گسترش اجتماعی و عمق اقتصادی تعاونی‌ها یک قضیه جدی و اساسی خواهد می بود که باید در نظر گرفته شود. معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بهبود کارکرد تعاونی‌ها به اراعه پیشنهاداتی از جمله، افزایش منفعت‌وری در تعاونی‌ها، افت ریسک‌پذیری در کسب‌وکار تعاونی‌ها و تحکیم نگاه کارآفرینانه در قسمت تعاون پرداخت و او گفت: این پیشنهادات به الزاماتی احتیاج دارد.

او همین طور گفت: این الزامات شامل نگاه اکوسیستمی به قسمت تعاون، تشکیل فناوری هوشمند در حکمرانی داده در قسمت تعاون، شفافیت و اصلاح فرایندها، افزایش صادرات و دقت به رویکرد صادرات در تعاونی‌ها، حرکت به سمت مدل‌های کسب‌وکار تازه و نوین در قسمت تعاون و تدوین مدل‌های نوین فراهم مالی تعاونی‌ها است.

رشد اقتصادی در ۱۳ فصل تازه قابل دفاع است

در ادامه این نشست، محمدرضا عبداللهی؛ مدیرگروه اقتصاد کلان و مدل‌سازی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در رابطه آمارهای رشد اقتصادی او گفت: متوسط رشد اقتصادی از پاییز ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۲ با یک افزایش ۵.۸ درصدی روبه رو بوده است و متوسط رشد اقتصادی بدون نفت نیز از پاییز ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۲ با یک افزایش ۴.۷ درصدی روبه رو شده که نشان از این دارد که رشد اقتصادی این ۱۳ فصل یک رشد قابل دفاع است. مدیرگروه اقتصاد کلان و مدل‌سازی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: متوسط رشد قسمت صنعت از پاییز ۱۳۹۹ تا پاییز ۱۴۰۲ عدد ۴.۲ درصدی بوده و افزایش رشد قسمت صنعت در سال ۱۴۰۱ به علت منفعت گیری از ظرفیت‌های خالی در صنایعی همانند خودروسازی رقم خورده است.

وی در خصوص الزامات دستیابی به رشد اقتصادی بالا و پایدار او گفت: این مهم نیازمند مواردی از قبیل بازطراحی ساختار تصمیم‌گیری در موضوعات مرتبط با اندوخته‌گذاری‌های زیرساختی و گسترش‌ای، تعیین راهبرد صنعتی سرزمین مبتنی بر جانمایی تازه و بازتعریف نقش ایران در عرصه بین‌الملل، اصلاح نظام بانکی باهدف افت ناترازی‌ها و فراهم مالی مؤثر قسمت تشکیل، پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد از طریق ارامش قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی و تصمیم‌گیری در سرزمین، فراهم پایدار انرژی قسمت‌های تولیدی، نرخ ارز حقیقی مؤثر در کنار کنترل نوسانات نرخ ارز اسمی با مقصد نگه داری رقابت‌پذیری محصولات داخلی است تا بتوانیم به رشد اقتصادی بالا و پایدار دست اشکار کنیم.

عبداللهی درخصوص منفعت گیری از ظرفیت تعاونی‌ها در فراهم مالی تشکیل، فرمود: یکی از با اهمیت ترین مشکلات تولیدکنندگان نوشته فراهم مالی است. در این راستا تشکیل نهادهای مالی که ظرفیت جمع‌آوری منبع های خرد مردم و هدایت آنها به سمت فعالیت‌های تولیدی را بر مسئولیت داشته باشد نقش به سزایی دارد. بر پایه تجارب جهانی، صندوق‌های اعتباری تعاونی تولیدکنندگان نقش مؤثری در هدایت تولیدکنندگان و مردم به سوی حمایتاز فعالیت‌های تولیدی دارد.

سال ۲۰۲۵ به گفتن سال جهانی تعاون نام‌گذاری شد

رضا وفایی یگانه، معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران نیز در ادامه این نشست ضمن اشاره به اهمیت قسمت تعاون به گفتن اصول بین‌المللی آن پرداخت و او گفت: مواردی از جمله عضویت اختیاری و آزاد، کنترل دموکراتیک توسط اعضا، شراکت اقتصادی اعضا، خودگردانی و عدم وابستگی، همکاری بین تعاونی‌ها و دقت به جامعه از اصول بین‌المللی تعاونی‌ها می باشند که همه کشورها آنها را پذیرفته‌اند.

او همین طور گفت: در مجمع عمومی سازمان ملل سال ۲۰۲۵ به گفتن سال جهانی تعاون نام‌گذاری شد؛ چرا که تعاونی‌ها در اشکال گوناگون خود حداکثر شراکت ممکن را در گسترش اقتصادی و اجتماعی جوامع به نحوی ترویج کنند که جهت تحکیم گسترش اقتصادی و اجتماعی و شراکت در ریشه‌کنی فقر و گرسنگی ‌شود.

معاون اتاق تعاون ایران او گفت: تعاونی‌ها می‌توانند به حالت اقتصادی زنان و این چنین ظرفیت‌سازی برای آنها از جمله آموزش توانایی‌های کلیدی پشتیبانی کنند و گسترش اجتماعی و اقتصادی همه افراد از جمله جوانان، افراد مسن و افراد دارای معلولیت را ارتقا دهند. تعاونی‌ها می‌توانند از طریق ایفای نقش به‌گفتن سهامداران مهم در مسیرهای ملی تحول، در جهت پایداری تاب‌آوری، سیستم‌های غذایی فراگیر و بهبود امنیت غذایی جهانی شراکت مهمی داشته باشند.

بر پایه این گزارش، در انتهای نشست، کارشناسان و صاحب‌نظرانی که به‌صورت حضوری و مجازی در نشست شرکت داشتند به گفتن نقطه‌نظرات و مطرح سؤالات خود پرداختند.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]

منبع