شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد
- تکنولوژی

شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد_دانش دوست

[ad_1]
به گزارش دانش دوست

 با دقت به این که داروهای مبتنی بر آران‌ای اکنون فقط به طور تزریقی قابل تجویز می باشند، این کشف راه را برای درمان‌های ارزان‌تر و در دسترس‌تر برای طیف وسیعی از بیماری‌ها باز می‌کند.

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که محققان با آن روبرو می باشند، تبدیل داروهای تزریقی به نسخه‌هایی است که می‌توانند به طور خوراکی مصرف شوند. داروهای خوراکی طبق معمول ناکامی می‌خورند چون نمی توانند در برابر محیط سخت روده مقاومت کنند و توانایی دارو برای جذب و اعمال تاثییر درمانی بر بدن از بین می‌رود.

به نقل از نیواطلس، دسته‌ای از داروها که فقط با تزریق قابل مصرف می باشند، درمان با آران‌ای است. این داروها با منفعت گیری از مولکول‌های مبتنی بر آران‌ای، گفتن و فعالیت مولکول‌های مقصد را دستکاری می‌کنند و مسیرهای زیستی را برای درمان یک بیماری خاص تحول خواهند داد. آران‌ای درمانی امکان درمان بیماری‌هایی را فراهم می‌کند که داروهای معمولی بر روی آنها موثر نیستند.

تحقیقات تازه کینگز کالج لندن نشان داده است که نانوذرات زیستی حاضر در شیر گاو به نام وزیکول‌های خارج سلولی(EV) امکان پذیر راهی برای تجویز درمان‌های مهم آران‌ای به طور خوراکی باشند.

دریتون ولاسالیو(Driton Vllasaliu)، نویسنده مسئول این مطالعه و مدرس ارشد داروسازی در دانشکده کینگز کالج لندن، می‌گوید: تجویز خوراکی داروها قابل قبول‌ترین، راحت‌ترین و طبق معمول ارزان‌ترین راه برای مصرف دارو است، چون به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی متکی نیست. توانایی اراعه داروهای «زیستی»، همانند درمان‌های آران‌ای، زیاد تر به گفتن نقطه عطف تحویل دارو در نظر گرفته می‌شود، اما هم چنان یک چالش سخت باقی مانده است. این مطالعه مهم است چون مشخص می کند که امکان پذیر تحویل خوراکی داروهای آران‌ای با منفعت گیری از فناوری مبتنی بر وزیکول‌های خارج سلولی شیر امکان پذیر باشد.

وزیکول‌های خارج سلولی نقش مهمی در ارتباطات سلولی دارند. زیاد تر سلول‌های ما آنها منفعت گیری می‌کنند. وزیکول‌های خارج سلولی را همانند پوشش‌های سلولی در نظر بگیرید که برای انتقال محموله‌هایی همانند پروتئین‌ها، لیپیدها و اسیدهای نوکلئیک، از جمله آران‌ای، در فواصل طویل تا سلول‌های مقصد کار می‌کنند. آنها توسط یک لایه لیپیدی محافظ احاطه شده‌اند و مهم‌تر از همه، می‌توانند از مانع ها زیستی عبور کنند.

محققان بازدید کردند که آیا وزیکول‌های خارج سلولی استخراج شده از شیر گاو می‌توانند به گفتن وسیله‌ای برای رساندن دارو به دستگاه گوارش مشکل‌ساز ما منفعت گیری شوند یا خیر. وزیکول‌های خارج سلولی شیر پیش‌تر برای درمان بیماری روده تحریک پذیر(IBS) در مدل‌های موش مورد بازدید قرار گرفته است.

وزیکول‌های خارج سلولی شیر با منفعت گیری از مدل‌های ارگانوئید واقعی روده انسان آزمایش شد و اشکار شد که آنها از دیواره روده عبور می‌کنند.

محققان می‌گویند که وزیکول‌های خارج سلولی شیر می‌تواند برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت، با منفعت گیری از درمان های خوراکی منفعت گیری شود.

علاوه بر این، از آنجایی که تعداد بسیاری از مردم پیش از این به طور مرتب در معرض وزیکول‌های خارج سلولی شیر گاو قرار گرفته‌اند، دور از انتظار است که بر خلاف نانوذرات مصنوعی که اکنون برای اراعه درمان آران‌ای از طریق تزریق منفعت گیری خواهد شد، این روش تازه جواب ایمنی نامطلوبی تشکیل کند.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]

منبع