چاقی در کودکان احتمالاً خطر ابتلا به ام‌اس را دو برابر می‌کند
- تکنولوژی

چاقی در کودکان به گمان زیادً خطر ابتلا به ام‌اس را دو برابر می‌کند_دانش دوست

[ad_1]
به گزارش دانش دوست

پژوهشگران می‌گویند علت این کار به گمان زیادً این است که التهاب ناشی از چاقی می‌تواند گمان گسترش ام‌اس را افزایش دهد.

بیماری ام‌اس می‌تواند مغز و ستون فقرات را تحت تأثیر قرار دهد. علائم این بیماری گسترده می باشند و شامل مشکلات بینایی، حرکت دست‌ها و پاها، حس یا اعتدال خواهد شد. ام‌اس یک بیماری مادام‌العمر است که می‌تواند علتمعلولیت جدی شود.

پژوهش‌های قبل از گمان بین ربط شاخص توده بدنی (BMI) در جوانی و افزایش ریسک ام‌اس خبر می‌دادند. اما تعداد بسیاری از این مطالعات برپایه داده‌هایی بودند که خود افراد گزارش می‌دادند.

پژوهشگران مؤسسه کارولینسکا در سوئد در مطالعه خود ریسک ابتلا به ام‌اس را در یک جمعیت بزرگ از کودکان چاق با یک جمعیت عادی قیاس کردند. آن‌ها از پایگاه داده درمان چاقی کودکان سوئدی منفعت گیری کرده‌اند که یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های داده در نوع خود است.پژوهشگران می‌گویند افت وزن کودکان می‌تواند التهاب ناشی از چاقی و ریسک ام‌اس را افت دهد.

ربط ریسک ام‌اس با چاقی کودکان

پژوهشگران داده‌های کودکان دو تا ۱۹ ساله‌ای را بازدید کردند که بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۰ تحت درمان چاقی قرار گرفتند. تعداد این کودکان با میانگین سنی ۱۱ سال، به بیشتر از ۲۱٬۶۰۰ نفر می‌رسید. آن‌ها اطلاعات این گروه را با بیشتر از ۱۰۰٬۰۰۰ کودک بدون چاقی قیاس کردند.

این کودکان به‌طور میانگین به‌زمان شش سال تحت نظر قرار گرفتند. در طول دوره پیگیری، ۲۸ نفر (۰٫۱۳ درصد) از کودکانی که مبتلا به چاقی بودند دچار ام‌اس شدند. تعداد کودکانی گروه بدون چاقی که به ام‌اس مبتلا شدند ۵۸ نفر (۰٫۰۶ درصد) می بود.

میانگین سن ابتلا به ام‌اس در هر دو گروه برابر با ۲۳ سال می بود. این برابری علتمی‌شود تا بتوان داده‌های دو گروه را با یکدیگر قیاس کرد.

نویسندگان می‌گویند پژوهش آن‌ها هم چنان محدودیت‌هایی دارد. اما علی‌رغم محدودیت‌های دوران پیگیری، این یافته‌ها نشان خواهند داد که چاقی در کودکی، توانایی گسترش زودهنگام ام‌اس را زیاد تر از دو برابر افزایش می‌دهد.

یکی از علائم چاقی در کودکی التهاب کم‌درجه اما مزمن است. پژوهشگران این مطالعه گمان خواهند داد که این التهاب ریسک گسترش بیماری‌هایی همانند ام‌اس را افزایش می‌دهد.

التهاب مزمن و کم‌درجه ریسک بیماری‌های فرد دیگر را نیز بالا می‌برد؛ ازجمله آسم، آرتریت یا التهاب مفصل، دیابت نوع ۱ و برخی از گونه‌های سرطان. بااین‌حال، می‌دانیم که افت وزن التهاب را کم می‌کند و به گمان زیاد از این طریق ریسک گسترش این بیماری‌ها نیز افت می‌یابد.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *