مالیات این افراد بخشیده می شود؟
- سلامتی

«سریع‌ترین» زبان جهان کدام است؟_دانش دوست

[ad_1]
به گزارش دانش دوست

زمان یادگیری یک زبان تازه، طبیعتاً حس می‌کنید افرادی که مادرزاد به آن زبان سخن بگویید می‌کنند، به قدری جملات را سریع ادا می‌کنند که مغز شما قادر به پردازش آن‌ها نیست. حتی احتمالا حس کنید خود شما با این شدت به زبان مادری‌تان سخن بگویید نمی‌کنید؟ اما یقین باشید، مشکل از ضعف توانایی‌های زبانی شما نیست. شدت تکلم برخی زبان‌ها واقعاً سریع تر از باقی زبانهاست.

شدت تکلم در افراد گوناگون متفاوت است. برخی از افراد سبک سخن بگویید کردنشان آهسته است و برخی دیگر کلمات را رگباری ادا می‌کنند، اما زیاد تر افراد بسته به شرایط یا خلق و خوی خودشان، شدت گفتارشان را تحول خواهند داد.

یکی از پذیرفته‌شده‌ترین راه‌ها برای بازدید شدت زبان، تعداد هجا‌ها در ثانیه است. مطالعات متعدد زبان‌شناسی به این معیار پرداخته و تعداد بسیاری به یک نتیجه مشترک رسیده‌اند: زبان ژاپنی سریع‌ترین زبان دنیاست.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ توسط محققان دانشگاه لیون به بازدید هفت زبان گوناگون پرداخت و آن‌ها را بر پایه هجا‌های آن‌ها در هر ثانیه رتبه‌بندی کرد: ژاپنی با ۷.۸۴ هجا در ثانیه اول شد و بعد از آن: اسپانیایی (۷.۸۲ هجا در ثانیه)، فرانسوی (۷.۱۸)، ایتالیایی (۶.۹۹)، انگلیسی (۶.۱۹)، آلمانی (۵.۹۷) و ماندارین (۵.۱۸).

دلنشین اینجاست که شدت فهمیدن‌شده یک زبان امکان پذیر با مقدار اطلاعاتی که آن زبان می‌تواند رمزگذاری کند ربط داشته باشد.

مطالعه فرد دیگر از دانشگاه لیون در سال ۲۰۱۹ به بازدید ۱۷ زبان گوناگون در سراسر اروپا و آسیا از نظر اطلاعات در هر هجا پرداخت. اگرچه زبان ژاپنی به شدت ادا می‌شود، اما در هر هجا، اطلاعات بسیاری ندارد.

دَن دِدیو، از نویسندگان مطالعه سال ۲۰۱۹ میگوید: «ما شواهد محکمی اشکار کردیم که مشخص می کند برخی زبان‌ها سریع تر از زبان‌های دیگر سخن بگویید خواهد شد (برای مثال، ژاپنی‌ها و اسپانیایی‌ها نسبت به ویتنامی‌ها و تایلندی‌ها، در هر ثانیه نزدیک به ۵۰ درصد هجا‌های بیشتری تشکیل می‌کنند). این چنین، برخی زبان‌ها به علت واج‌شناسی و دستور زبانشان، اطلاعات بیشتری در هر هجا دارند (برای مثال، این اطلاعات در هر هجا در انگلیسی نزدیک به ۱۱ برابر زیاد تر از ژاپنی است).»

دکتر فرانسوا پِلِگرینو، نویسنده مهم این مطالعه می‌گوید: «مهمتر از آن، اینست که یک معاوضه بین این دو وجود دارد: طوری که زبان‌های (ناچیز از اطلاعات) سریع تر از زبان‌های (غنی از اطلاعات) سخن بگویید خواهد شد و با سرعتی نزدیک به ۳۹ بیت در ثانیه در همه زبان‌های نمونه ما خنثی خواهد شد.»

با این حال، نباید همه این یافته‌ها را با مطمعن باور کرد. تعداد بسیاری بر این باورند که ادعای ما مبنی بر این که بین زبان‌ها و گویش‌های گوناگون، اختلاف شدت قابل‌توجهی وجود دارد، با داده‌های قابل‌مطمعن حمایتنشده است.

یک مطالعه قدیمی در دهه ۱۹۶۰ شدت گفتار شش ژاپنی و شش آمریکایی-انگلیسی را قیاس کرد و به این نتیجه رسید که تفاوت قابل‌توجهی در شدت گفتار این دو گروه وجود ندارد.

شایان ذکر است که تعداد بسیاری از این مطالعات زبان‌شناختی فقط روی زبان‌های اروپایی و آسیای شرقی متمرکز می باشند و هزاران زبان متنوع دیگر در جهان را نادیده گرفته‌اند. تقریباً نیمی از جمعیت جهان به یکی از ده زبان شناخته‌شده به گفتن زبان مادری خود سخن بگویید می‌کنند، اما تعداد بسیاری زبان‌های شگفت و شگفت‌انگیز وجود دارند که اگر کشف و بازدید شوند، به گمان زیادً همه فرضیات جاری ما را به چالش می‌کشند.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *