توصیه های تغذیه ای برای کودکان در معرض اضافه وزن و چاقی
- سلامتی

پیشنهاد های تغذیه ای برای کودکان در معرض اضافه وزن و چاقی_دانش دوست

[ad_1]
به گزارش دانش دوست

چاقی جزو مشکلات همگانی دوران کودکی و نوجوانی به حساب می‌آید و به شدت در حال افزایش است. چاقی در سنین کودکی می‌تواند تبدیل چاقی در بزرگسالی شود؛ به طوری که ۴۰ تا ۹۰ درصد کودکانی که دچار چاقی می باشند در بزرگسالی از چاقی رنج می‌برند.

وزن زیاد می‌تواند عوارض بسیاری همانند سختی خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، بلوغ زودرس در دختران و تاخیر در بلوغ پسران، ابتلا به برخی سرطان‌ها همانند روده و معده، مشکلات تنفسی و مشکلات روحی همانند افسردگی و افت مطمعن به نفس شود.

با دقت به عوارض چاقی، پیشگیری از اضافه وزن کودکان اهمیت دارد و با راهکارهای متفاوت می‌توان از اضافه وزن کودکان و نوجوانان جلوگیری کرد.

تعریف قانون برای قولهای غذایی از افزایش وزن کودکان و نوجوانان جلوگیری می‌کند. بهتر است وعده های مهم و بین قولها در ساعت مشخصی مصرف شوند.

کودکان باید به موقع بخوابند تا صبح سریع از خواب بیدار شوند و زمان کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند. صبحانه خوردن علتمی‌شود تا کودکان صبحانه خوردن را از والدین خود بیاموزند.

چیپس و سیب‌زمینی سرخ‌کرده مقدار بسیاری چربی دارند؛ بهتر است بجای سیب‌زمینی پخته از سیب‌زمینی تنوری یا پخته منفعت گیری کرد. این چنین بین‌قولهای سالم همانند میوه و سبزی در برنامه روزانه کودکان لحاظ شود. تزیین میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند کودکان را به خوردن این گروه از خوردنی‌ها ترغیب کند.

بجای منفعت گیری از سس مایونز می‌توان با منفعت گیری از ماست و سبزی‌های خشک‌شده معطر، روغن زیتون و لیموی تازه یک سس برای کودکان تهیه کرد.

افت مصرف نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی و جانشین کردن آب، دوغ کم‌نمک و عرقیات سنتی با نوشابه و آبمیوه صنعتی در برنامه‌ غذایی کودکان قرار گیرد.

بستنی جزو خوراکی‌های سرشار از مواد قندی به حساب می‌آید و کالری بسیاری دارد. با دقت به ویژگی غذایی بستنی، بهتر است کمتر مصرف شود. برخی از کارشناسان حوزه تغذیه نظر خواهند داد با منفعت گیری از آبمیوه‌های طبیعی می‌توان برای کودکان بستنی یخی درست کرد.  

شیرینی، شکلات و انواع فست‌فودها نباید به گفتن پاداش و جایزه برای کودکان و نوجوان منفعت گیری شود؛ چرا که کودکان فکر می‌کنند که خوراکی‌هایی از این دست نسبت به دیگر خوراکی‌ها بهتر می باشند.

اگر تمایل به خوردن کیک و شیرینی دارید، حتی‌الامکان کیک و شیرینی را به طور خانگی تهیه کنید. در صورت تهیه کیک و بیسکوئیت غیرخانگی، بهتر است که کیک و بیسکوئیت ساده انتخاب شود؛ چرا که انواع کیک و بیسکوئیت خامه‌ای، کرمدار یا با روکش شکلاتی دارای چربی زیاد بسیاری می باشند.

کودکان باید درمورد مقدار قند حاضر در مواد غذایی آگاهی داشته باشند؛ کودکان باید به رقابت واداشته شوند که محصولات غذایی با قند کمتر را انتخاب کنند. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند مقدار روغن و شکر حاضر در غذاهای مصرفی افت یابد. سوسیس و کالباس، چربی بالایی دارند و مصرف این مواد غذایی باید محدود شود.

کودکان نباید زیاد تر از ۲ ساعت در روز را صرف سرگرمی و فعالیت های نشسته همانند تماشای تلوزیون، کار با کامپیوتر ، تبلت و…. کنند. این چنین مقدار مطلوب فعالیت بدنی برای کودکان حداقل یک ساعت در روز است و باید کم کم زمان زمان فعالیت بدنی روزانه کودک را به یک ساعت رساند.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *